top of page
  • Skribentens bildTheresia (Zmarketing)

Skillnaden på att mäta i Google Ads och Google Analytics?

Uppdaterat: 10 feb. 2023


Google Ads och Google Analytics är båda verktyg för att samla in data och få insikter om hur annonser och hemsida presterar. Men de är utformade för olika syften och används därför för olika typer av analys.


Google Ads används för att analysera prestanda för annonskampanjer. Det ger insikter om hur annonserna presterar i förhållande till kostnad, inklusive hur många visningar och klick annonserna får, hur många konverteringar de orsakar och vilken ROI de ger. Google Ads ger också möjlighet att se hur annonser presterar i förhållande till olika målgrupper, sökord och annat.

Google Analytics används för att analysera prestanda för en hemsida. Det ger insikter om hur användare interagerar med hemsidan, inklusive hur de hittade den, vad de gjorde på den och varför de lämnade den. Det ger också information om målgruppen, som geografisk plats, enhet, beteende och annat. Med Google Analytics kan man också se hur hemsidan presterar i förhållande till olika mål och konverteringar.


Det är viktigt att använda båda verktygen tillsammans för att få en fullständig bild av prestandan för annonser och hemsida. Genom att koppla Google Ads och Google Analytics kan man se hur annonserna påverkar trafik och konverteringar på hemsidan, och använda den informationen för att optimera annonser och hemsida för bättre prestanda.


Behöver ditt företag bli mer digitalt?

Digital marknadsföring är komplext och man får bara resultat om allt sitter ihop. Därför har Zmarketing kompetens att klara alla delar. Du kan lita på att Zmarketing tänker på helheten av ditt företag och hjälper dig att bygga din digitala synlighet.



 

Comments


bottom of page