top of page
  • Skribentens bildTheresia (Zmarketing)

Vilken tid ska du publicera i dina Sociala Medier?

Att publicera på sociala medier är en viktig del av marknadsföring för många företag och organisationer idag. Men att veta när du ska publicera kan vara en utmaning. I denna artikel kommer vi att titta på några av de bästa tidsperioderna för att publicera på sociala medier för att nå ut till din målgrupp.

Facebook

Facebook är en av de mest använda sociala mediaplattformarna med över 2,7 miljarder användare över hela världen. För att nå ut till din målgrupp på Facebook är det bäst att publicera inlägg under veckodagarna mellan kl. 9-11 och 13-15. Under dessa tider är det vanligtvis högre aktivitet på plattformen, eftersom människor oftast är vid sina datorer under arbetsdagen eller tar en paus från arbetet. Det är också viktigt att undvika att publicera på lördag och söndag, eftersom aktiviteten vanligtvis är lägre under helgerna.

Twitter

Twitter är en snabb social mediaplattform som är populär bland användare som vill snabbt och enkelt dela information med varandra. För att nå ut till din målgrupp på Twitter är det bäst att publicera inlägg under veckodagarna mellan kl. 12-14 och 17-18. Dessa tider sammanfaller ofta med lunchrasten och när människor slutar jobbet för dagen, vilket gör det till en bra tidpunkt för att nå ut till en bredare publik. Det är också viktigt att undvika att publicera på natten när aktiviteten på plattformen är låg.

Instagram

Instagram är en visuell plattform som är populär bland användare som vill dela bilder och videoklipp med sin publik. För att nå ut till din målgrupp på Instagram är det bäst att publicera inlägg under veckodagarna mellan kl. 9-11 och 18-20. Dessa tider sammanfaller ofta med när människor är aktiva på plattformen och har tid att titta på inlägg. Det är också viktigt att undvika att publicera på natten när aktiviteten på plattformen är låg.

LinkedIn

LinkedIn är en professionell social mediaplattform som är populär bland yrkesverksamma som vill nätverka och dela information med varandra. För att nå ut till din målgrupp på LinkedIn är det bäst att publicera inlägg under veckodagarna mellan kl. 10-12 och 14-16. Dessa tider sammanfaller ofta med när människor är på jobbet och är aktiva på plattformen. Det är också viktigt att undvika att publicera på helgen när aktiviteten på plattformen är låg.

Sammanfattningsvis är det viktigt att publicera inlägg på sociala medier under tider när din målgrupp är aktiv på plattformen. Genom att publicera inlägg under rätt tidpunkt kan du öka dina chanser att nå ut till en bredare publik och engagera dina följare. Använd dessa tidsperioder som en grundläggande riktlinje och testa olika tidpunkter för att se vad som fungerar bäst för din specifika målgrupp och bransch.


Behöver ditt företag bli mer digitalt?

Digital marknadsföring är komplext och man får bara resultat om allt sitter ihop. Därför har Zmarketing kompetens att klara alla delar. Du kan lita på att Zmarketing tänker på helheten av ditt företag och hjälper dig att bygga din digitala synlighet.




Comments


bottom of page